DSV Unreal Development Kit tutorials: 03_Utritning

Brush Wireframe

Visar wireframe på alla dina modeller.



Wireframe

Visar wireframe på alla dina modeller och brushes.



Unlit

Visar bara diffusekanalen på varje modell.



Lit

Visar alla modeller och hur dom ser ut med ljus. Detta är nära hur det kommer att se ut i spelet.



Detail Lightning

Visar hur alla modeller ser ut med ett neutralt material tillsammans med normal maps.



Lightning Only

Visar hur alla modeller ser ut med ett neutralt material.



Light Complexity

Visar varje modell täckt av en färg beroende på hur många lampor som som påverkar modellen.

0: (Genomskinligt)
1: (Grönt)
2: (Grönt med lite rött)
3: (Grönröd)
4: (Rött med lite grönt)
5: (Rött)




Texture Density

Används för två olika saker. För att ha koll på att du använder texturer med hög upplösning på ställen där det behövs. För att se så om du har texturer med hög upplösning nära texturer med låg upplösning. (syns väldigt tydligt när man spelar och ser inte bra ut alls.)

Hög desitet på pixlar: Röd
Mellan: Grön
Låg: Blå


Shader Density

Detta är typisk överkurs. Shader Complexity låter dig se hur många Pixel Shader Operations som blir exekverade på varje pixel. Det totala värdet är antalet instruktioner använda för att rendera Emissive plus instruktionerna för varje Lightning Pass, Translucency, Distortion och Fog Volume. Post process och liknande operationer räknas inte med här.

Lightmap Density

Detta läge visar tätheten på LightMaps på de objekt som textur mappas. Färgkodas genom deras relation till den ideal/max inställningen du ställer in i rutan som kommer fram.

Lightning Only With Texel Density

Liknar 'Lightning Only' men visar även Lightmap Texels.