Building Brush
Building brushen är det verktyg du använder för att skapa BSP geomtri. Från början kan man välja av enkla primitiver i listan till vänster. Högerklickar man på ett av dessa menyval får man upp inställningar för exempelvis hur många sidor på en cylinder vi vill ha samt storlek på building brushen. Vi kan även ställa in om en kub skall vara ihålig om man högerklickar på kubprimitiven.Vänsterklickar vi på ikonerna får man standardinställningen för primitiven och det är på detta sätt lätt att nollställa building brushen om vi ändrat formen med Geometry Mode
CSG Add-Subtract
Med Add och Subtract under CSG-menyn kan vi lägga till geomtri som motsvarar building brushens form.I bilden till höger har vi börjat bygga en kub genom att trycka på Add. Senare har vi flyttat building brushen snett uppåt och tryckt add igen och vi får då två kuber som smälter ihop. Gör vi kuben lite mindre med skalverktyget kan vi gröpa ut den andra kuben med Subtract.
Geometry Mode
Tycker vi inte att en form av en kub eller cylinder räcker kan vi gå in under Geometry Mode som markerat på bilden. Detta läge möjliggör att vi kan ta tag i respektive hörn på vår building brush, de så kallade verticerna. Vi ser även att hörnen, eller varje enskild vertex, blir lite större och editerbara.Vill man markera flera kan man trycka på ctrl för att markera en och en. Vill man markera flera verticer kan man hålla inne ctrl + alt samtidigt som man drar med musen för att göra en box-selektering. Det fungerar även på detta sätt med alla andra objekttyper inne i UDK.