DSV Unreal Development Kit tutorials: 09_Lampor

Intro

Lampor användas för att skapa ljus i dit scen. Tillsammans med Lightmass är det ett väldigt kraftfullt verktyg, inte bara för att belysa din scen, utan även för att skapa stämming, för att få spelaren att följa vägen du vill samt få spelaren att kolla åt det håll du vill.

För att lägga in en lampa i din scen är det bara att högerklicka i 3D-Viewporten och välja "Add Actor">>"Add Light (Point)"

För att byta mellan olika lampor är det bara att högerklicka på lampan och gå in på "Convert Light" och välja vad det är du vill ha.



PointLight

En Point Light är en lampa som skickar ljus åt alla håll, ifrån sin mittpunkt.

Det finns 3 olika typer av Point Lights:

Point Light - vanliga Point Lights är statiska och kan inte förflytta sig eller stängas av och på inne i spelet.

Point Light Movable - fungerar precis som en vanlig Point Light, men du kan förflytta den inne i spelet med hjälp av Matinee, och stänga av/sätta på lampan med hälp av Kismet. Kan inte använda Lightmaps.

Point Light Toggable - Fungerar som en vanlig Point Light men kan stängas av och på med hjälp av Kismet. Kan inte förflyttas eller använda Lightmaps.



DirectionalLight

En Directional Light simulerar ljuset från en sol. Den skickar ut parallella ljustrålar åt en och samma riktning, utan att ljustyrkan avtar med avstådet.

Det finns två olika typer av Directional Lights.

Directional Light - vanliga Directional Lights är statiska och kan inte förflytta sig eller stängas av och på inne i spelet.

Directional Light Toggable - fungerar precis som en vanlig Directional Light, men du kan stänga av eller sätta på lampan med hälp av Kismet. Kan inte använda Lightmaps.



Spotlight

En spotlight är en ljuskon riktad ått ett visst håll.

Det finns 3 olika typer av Spot Lights.

Spot Light - vanliga SpotLights är statiska och kan inte förflytta sig eller stängas av och på inne i spelet.

Spot Light Movable - fungerar precis som en vanlig SpotLight, men du kan förflytta den inne i spelet med hjälp av Matinee, och stänga av/sätta på lampan med hälp av Kismet. Kan inte använda Lightmaps.

Spot Light Toggable - Fungerar som en vanlig Point Light men kan stängas av och på med hjälp av Kismet. Kan inte förflyttas eller använda Lightmaps.



Skylight

En Skylight är en hemisfärisk ljuskälla. Den fungerar likt en DirectionalLight så till vida att den ger ett mer allmänt ljus än PointLights och SpotLights. Dock är ljuset från en Skylight ännu mer diffust än det från en DirectionaLight.

En Skylight simulerar spridningen av ljus från himmelen. Tänk dig en hemisfär över och runt din scen som skickar ljus inåt. Kan inte roteras eller skapa skuggor.

Bilden är byggd med lightmass och med bara en skylight.