DSV Unreal Development Kit tutorials: 10_Kismet

Introduktion

Kismet är den delen man använder för att scripta events. Här listas en del vanliga Actions/variabler/Events och Conditions. Där det står en snabbknapp kan vi hålla inne knappen och vänsterklicka för att snabbt skapa en sådan nod. De flesta snabbknappar är samlade längst ner på den här sidan.



Vi kan box-selektera med ctrl+alt och dra runt noder för att markera flera. Vill man flytta på noderna markerar man och håller inne ctrl för att flytta med vänster musknapp.

Utöver det som står listat på den här sidan kan vi även skapa och gå direkt till Matinee, UDK's animeringsverktyg, samt direkt skapa events om vi har någonting markerat i världen under New Event Using... m.h.a högerklick.

En snabb genomgång av vad saker betyder

Int- ental
Float- flyttal
String- text och karaktärer
Bool- true/false
Vector- Vector3(x=12,y=14,z=29). Vanligtvis tre samlade värden (floats) som kan översättas till xyz i en 3D-värld.


Actions - Vad

Actions>Actor
- Actor Factory - Spawnar Actors vid runtime.
- Attach to Actor - Fäst en actor så den följer efter en annan actor.
- Get Distance - Spara en Float som innehåller distans mellan två actors.
- Modify Health - Modifierar ett targets hälsa. Både healing och ta skada
- Set Actor Location - En typ av teleporter, kan vara bra för att nollställa när man dör.
- Teleport - En till teleporter.

Actions>Math
- Add Float - Adderar Float.
- Add Int - Adderar Int.
- Cast To Float - Gör om Int till Float.
- Cast To Int - Gör om Float till Int.
- Divide Float - Dividerar Float.
- Divide Int - Dividerar Int.
- Get Vector Components - Extraherar en float XYZ av en Vector3.
- Mulitply Float - Multiplicerar Float.
- Multiply Int - Multiplicerar Int.
- Set Vector Components - Sätter en float till XYZ av en Vector3.
- Subtract Float - Subtraherar Float.
- Subtract Int - Subtraherar Int.

Actions>Misc
- Console Command - Exekverar ett consolkommando.
T.ex. Behindview 1, eller spawnbots 2
- Delay - Startar en delay i Duration.
- Log - L Skriver ut text från variabler.
- Timer - Startar en timer i Time.

Actions>Set Variabler
- Bool - Sätter en Bools värde.
- Float - Sätter en Floats värde.
- Int - Sätter en Ints värde.
- String - Sätter en Strings värde.
- Vector - Sätter en Vectors värde.

Actions>Sound
- Play Sound - Spelar upp ett ljud från Content Browser.

Actions>Toggle
- Toggle - T Switchar t.ex. en bool från false till true.
- Toggle Hidden - Switchar en actors synlighet på och av.

Actions>Voice/Announcements - Play Announcement - Skriver text på skärmen i en lite flashigare stil.



Conditions - Om

Om det här händer händer det där

Condition>Comparison
- Compare Bool. Jämför två Bool.
- Compare Float. Jämför två Float.
- Compare Int. Jämför två Int.
- Compare Object. Jämför två objekt.

Condition>Counter
- Float Counter. Samma som Comparison men räknar samman efter varje iteration
- Int Counter. X

Condition>Is Alive. Kontrollerar om en actor IsAlive



Variable - Hur mycket

Innehåller nånting

Variable>Bool - B Skapar en Bool-variabel

Variable>Float
- Float - F Skapar en Float-variabel
- Random Float - Skapar en random Float

Variable>Int
- Int - I Skapar en Int-variabel.
- Random Int - Skapar en random Int

Variable>Object>Object - O Skapar ett oidentifierat objekt
Variable>Player>Player - Skapar en Player-variabel. Bra för att testa om det är en spelare som exekverar någonting
Variable>String - Skapar en String-variabel.
Variable>Vector - Skapar en Vector.

Events - När

Istället för att använda triggers eller trigger volumes för att starta en sekvens kan man använda det som finns under Kismets Event.

Events>Actor
- Destroyed - Triggas när en actor får liv = 0.
- Take Damage - Triggas när en actor tar definierad skada.

Events>Level Loaded - Triggas när level är inladdad. Denna kan användas när man vill ha någonting exekverat från början.
Events>Player>Player Spawned - Player spawned triggas när player blir spawnad. Dör du och respawnar är det här bra för att nollställa världen samt förflytta till checkpoint eller dylikt



Knappar



A - Zooma till molnet

F - Float

I - Int

B - Bool

T - Toggle

O - Undefined Object

C - Skapa en kommentar som markerar sekvenser

X - Int Counter

L - Log

M - Matinee

- - Minimera alla noder

+ - Maximera alla noder (default)