Generellt

Lampor i Blender skapas enklast genom att trycka mellanslag och skriva in "lamp". När man har klickat på det resulterande menyvalet "Add lamp", så får man välja mellan de olika typer Blender har att erbjuda.

Jag kommer i det här segmentet att fokusera på användning av lampor i spelmotorn, och därmed kommer "Area light" inte att nämnas alls, eftersom spelmotorn inte har stöd för dem. Testscenen jag använder har jag skapat genom att lägga in ett "Plane" och en "Monkey", för att kunna visa på vad de olika lamptyperna har för egenskaper.

Point

En "pointlight" är den mest basala ljuskällan Blender har att erbjuda. Den strålar ut ljus i avtagande styrka från en enda punkt. Den kan lätt orsaka "glare" i ytor när ljuset från lampan reflekteras rakt in i kameran. Point lights kan heller inte kasta några skuggor, så alla ytor riktad mot lampan blir belysta, oavsett hur många väggar som är i vägen.

Sun

En "Sun lamp" lyser som en sol - dvs parallella lusstrålar i en och samma riktning, utan att ljusstyrkan avtar över avståndet. Den här lampan är bra på allmänt ljus som fortfarande tillåter mörka partier (eftersom ytor som belyses bakifrån blir mörka), men kan inte kasta några skuggor, så alla delar av scenen blir lika ljusa.

Hemi

"Hemi lamps" är lika sunlamps så till vida att de ger ett mer allmänt ljus än point- och spotlights. Dock är ljuset från en hemi light ännu mer diffust än det från en sun lamp. En hemi light orsakar nästan inga som helst mörka partier, bara den absoluta baksidan av en modell blir riktigt mörk. Det här kan ha sina fördelar - exempelvis kan en svag hemilight ge ett allmänt ljus som hindrar en mörk scen från att bli helt svart, och samtidigt vara nästan omöjlig att lokalisera.

Spot

I spelmotorn är "Spotlight" din vän. Den är nämligen den enda lampan som kan kasta skuggor på objekt som ligger bakom ett annat.

För att det här ska fungera måste Blender vara inställt på "Blender game", utritningen måste vara satt till "GLSL" och textured mode måste vara igång. Utöver det så måste modellen som ska ta emot skuggor ha ett material, men eftersom alla modeller förväntas ha ett material när man kör GLSL-läget så lär det inte vara ett problem. Skuggorna den kastar är dock väldigt skarpa.

Eftersom en spotlight inte lyser upp enligt samma modell som de andra lamporna så finns heller inte glare-problemet från pointlighten exempelvis.